Olen koko pienen ikäni ollut kiinnostunut tekniikasta sekä autoista. Minusta tuli vähän vahingossa sähköautoilija, kun hankin ladattavan hybridin, ja paluuta entiseen ei tämän jälkeen ollut. Nälkä tietysti kasvaa syödessä, ja päädyinkin hankkimaan melko nopeasti täyssähköisen kulkupelin.
Laskin monelta eri kantilta auton käyttökustannuksia, ja lopputulemana sähköautolla ajamisen edullisuus houkutti kovasti. Karkeasti 100 kilometrin matkalle hintaa tulee 1,5–3 euroa. Sähköauton ajotuntuma on myös niin mukava, että se veti suuresti puoleensa. Viiveettömyys, hiljaisuus ja teho ovat ne päällimmäiset huomiot sähköautoa ajaessa.
Auton “tankkaaminen” on myös erittäin helppoa kotilatausaseman avulla. Julkinenkin latausverkosto on jo varsin kattava, ja asemia tulee jatkuvasti lisää.
Sähköautoilun termistö on hyvin laaja ja monelle vieras. DC, AC, HPC, CCS ja Type 2 näin esimerkiksi ovat puhekielessä useasti esillä, ja niiden tarkoituksia voi tuntua hankalalta sisäistää. Termistö on kuitenkin selkeä, ja oman auton kanssa riittävän hyvä tuntemus saavutetaan lyhyessä ajassa.
Laskin monelta eri kantilta auton käyttökustannuksia, ja lopputulemana sähköautolla ajamisen edullisuus houkutti kovasti.
Sähköauto ja talvi kuulostaa äkkiseltään hyvin heikolta yhdistelmältä – eihän sähkö ja pakkanen ole ollenkaan hyvä kombinaatio. Onneksi tämä olettamus ei pidä paikkansa, sähköauto on nimittäin monelta kantilta ylivertainen talviauto. Lämpöä tulee heti, ja voimansiirtokaan ei pakkasessa jäykisty. Lähes kaikissa sähköautoissa on myös etäkäyttömahdollisuus, jolloin auton, istuimen ja jopa ratinkin saa etukäteen lämpimäksi.
Talvi vaikuttaa kylläkin sähköauton kantamaan muutamasta eri syystä. Kylmällä ilmalla ilmanvastus kasvaa, sohjoinen tai luminen tie lisää vierintävastusta ja pakkasella ohjaamoa pitää lämmittää enemmän. Karkeasti kirpeä talvisää vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan noin 30%.
Suurin talviautoiluun vaikuttava asia on pitkiä matkoja ajaessa pikalataus ja varsinkin latausnopeus. Kylmä akku kykenee ottamaan vastaan huomattavasti hitaammin energiaa kuin lämmin akku. Kaikki autot eivät osaa lämmittää akkua laturille mennessä, ja seurauksena voi olla hyvinkin matala latausteho ja latausajan piteneminen. Onneksi tilanne on korjaantumassa. Nykyisin useissa autoissa on vakiona akun lämmitys ja moniin se on tulossa ohjelmistopäivitysten myötä.
Sähköauto on monelta kantilta ylivertainen talviauto.
Sähköautojen määrä lisääntyy räjähdysmäisesti, ja tällä hetkellä kysyntä on suurempaa kuin tarjonta. Tilannetta ei helpota yhtään vallitsevan koronapandemian seurauksena tullut komponenttipula, jonka johdosta uusien autojen toimitusaika voi olla jopa yli vuosi.
Samalla sähköautoilua edistävät toimet ovat vahvasti käynnissä. Tietoisuus sähköautoilusta sekä siihen liittyvistä hyödyistä ja haasteista lisääntyy, latausverkko laajenee merkittävästi ja kattaa oikeastaan jo koko maan. Lappi ja Lappia kohti johtavat valtaväylät ovat hyvin pitkälti jo varustettu pikalatauspisteillä sujuvan matkanteon takaamiseksi.
Autovalmistajat tuovat jatkuvasti uusia malleja myyntiin, ja valikoima kasvaa huimasti. Tilanne käytettyjen autojen markkinoilla myös helpottaa uusien autojen toimitusten myötä.
Tuomas Uski
työskentelee Haminan Energialla myyntipäällikkönä