Vaikka en olekaan ajanut täyssähköautoillani Lappiin ja takaisin, on Vaasa-Joensuu-akselin alapuolella tullut ajettua pidempiäkin matkoja sen verran paljon, että jaan teille top-5 vinkkiäni siihen, miten matkat saa sujumaan mukavasti, vaikkei alla olisikaan se uusin, kallein ja isoakkuisin sähköinen menopeli.
Varmista, että sinulla on tärkeimpien pikalatureita tarjoavien yritysten mobiilisovellukset käytettävissäsi.
1. Latauslätkät ja lataussovellukset kuntoon
Varmista, että sinulla on tärkeimpien pikalatureita tarjoavien yritysten mobiilisovellukset käytettävissäsi. Lisäksi varmista, että olet syöttänyt niihin tietosi niin, ettei niihin tarvitse kirjata vaikkapa luottokorttitietoja latauspaikalla asiaa tuskaillen. Parasta olisi myös tilata näiltä yrityksiltä myös latauslätkät tai RFID-kortit, jotka nopeuttavat usein lataustapahtuman aloitusta ja ne saa yleensä tilattua myös ilmaiseksi kotiinsa. Itselläni on aina matkassa muutamien yritysten lätkät ja myös niiden mobiilisovellukset.
Jos sinulla on automerkki, jolla on jonkinlainen latausdiili vaikkapa Ionity-verkoston kanssa tai “tällä voit maksaa kaikkialla x hintaan”, tsekkaa palvelusi hinnoittelu, että pystyt sitten vertailemaan tarpeen mukaan latauksen hintoja.
Useat latausoperaattorit ovat viime aikoina lisänneet latausasemia varsinkin asutuskeskuksiin. Myös osa suurteholatausasemista on vapautunut kaikkien automerkkien käytettäväksi.
2. Seuraavan etapin varmistus
Lukuisista sovelluksista on myös muuta etua kuin vain tuo itse latauksen aloittaminen. Niillä voi myös varmistaa aina seuraavaan kohteeseen lähdettäessä, onko kyseisen paikan laturit yleensäkin toiminnassa. Tokihan aina voi käydä tilanne, jossa laturi menee epäkuntoon tai on varattu, kun autollaan laturin eteen kurvaa, mutta ainakin tilanne kannattaa tarkistaa ennen latauspisteen suuntaan lähtemistä.
Tämä onnistuu siis yleensä vain katsomalla latauspisteen tilanne sen palveluntarjoajan omalla sovelluksella. Samalla kannattaa myös katsoa, että latauspisteellä on autoosi sopiva pikalaturi ja ehkä myös sen latausnopeus ja hinnoittelu. Eipähän tule yllätyksiä perille päästyäsi.
Itselläni on aina matkassa muutamien yritysten latauslätkät ja myös niiden mobiilisovellukset.
3. Suunnittele matka huolella
Katso, että matkasi varrella on pikalatausasemia (40 kW tai tehokkaampia) sellaisin välein, että pääset latauspisteeltä seuraavalle niin, että sinun ei tarvitse ladata autoa kuin max. 80 prosenttiin ja että olisit perillä seuraavassa taukopaikassa niin, että akkua olisi jäljellä 10-20 prosenttia. Tällä varmistaa, että sinulla on jonkin verran pelivaraa, jos suunnitellussa paikassa on kuin onkin jonkinlaisia teknisiä ongelmia tai vaikka itse haluaa tehdä jonkinlaisen koukkauksen suunnitellulta reitiltä.
Mitä tämä 20-80 prosentin välissä ajaminen tarkoittaa kilometreinä, riippuu tietenkin mm. autosta, säätilasta ja ajonopeuksista. Tämän oppii vähitellen autonsa kanssa arvioimaan, ja myös palvelut, kuten a Better Route Planner, voivat auttaa sinua alkuun latauspaikkojen sekä reittien kartoittamisessa.
Ruuhkaisena aikana kannattaa jättää pelivaraa sellaiselle tilanteelle, jossa latauspisteet ovat kaikki varattuna ja niitä joutuu jonottamaan.
4. Varaa aikaa reissulle
Mielenkiintoisesti myös ajonopeudet ovat tippuneet. Matalammat nopeudet kun tuovat mukanaan myös matalamman kulutuksen. Lisäksi taukoja on pidettävä todennäköisesti useammin kuin polttomoottoriautolla on tottunut.
Toki näin vanhetessa oma vireystilani ja rakkoni yleensä kaipaa taukoja enemmän kuin nykyinen Nissan Leafini latausta. Aikaisempi pieniakkuinen versio vaati merkittävästi tiheämpää latailua ja sitä piti ladata 90 % yläpuolelle, jotta pääsi taas seuraavalle laturille.
Jos olet liikkeellä ruuhkaisena aikana, kannattaa myös jättää pelivaraa sellaiselle tilanteelle, jossa latauspisteet ovat kaikki varattuna ja niitä joutuu jonottamaan. Yhden pikalaturin sisältävät paikat ovatkin jääneet minulta pitkillä matkoilla pois listoilta juuri tästä syystä.
Sähköautojen sisätilojen hiljaisuus on mitä mainioin paikka nauttia äänikirjoista ja musiikista.
4. Nauti rennosta ajamisesta
Sähköautojen sisätilojen hiljaisuus on mitä mainioin paikka nauttia äänikirjoista ja musiikista. Kun varaat matkaasi hieman lisää aikaa, ei kaahailuunkaan ole tarvetta. Miksi muutenkaan haluaisit kuluttaa “turhaan” arvokasta sähköenergiaa korkeammilla nopeuksilla? Ennemmin pyrit tekemään matkanteosta mahdollisimman sujuvaa ja vähän elektroneja kuluttavaa ajamalla ehkä hitaampia reittejä ja mukavaa matkanopeutta edeten.
Lataustauoilla tulee hieman käveltyä ja otettua pientä purtavaa. Ei tarvitse kaahata hampaat irvessä ja rakko pinkeänä alusta loppuun ilman pysähdyksiä. Mielenrauhaa lisää myös se, että ladatessa sähköä ei juurikaan tuota päästöjä ilmakehään, eikä myöskään rasita omaa kukkaroaan kauhean suuresti.
Mukavaa, sujuvaa ja turvallista matkantekoa kaikille!
Tuomo Pekkanen
on tamperelainen lautapeliharrastaja ja myymäläpäälllikkö, jolla on yli kuuden vuoden kokemus täyssähköautoilusta.