Close this search box.

Sähkö

Huolellinen suunnittelu ja ylläpito varmistavat sähköverkon katkottoman toimivuuden

Säännöllisen ennakoivan huollon ja ylläpidon sekä osaavan henkilöstömme ansiosta sähköverkkomme toimitusvarmuus on huippuluokkaa. Varauduimme perusteellisesti mahdolliseen sähköpulatilanteeseen hyvällä suunnittelulla, koulutuksilla ja käytännön harjoituksilla.

Sähköverkko

Sähköverkkomme on edelleen hyvässä kunnossa ja toimitusvarma, ja olemme tarkasti noudattaneet pitkän tähtäimen suunnitelmaamme verkon kunnossa pitämiseksi.

Uusia investointeja joudutaan kuitenkin mitä todennäköisemmin lykkäämään, kunnes saamme investoinneillemme paremman kannattavuuden. Taustalla on viranomaisen suorittama sähköverkon komponenttien yksikköhintojen leikkaus kesken valvontajakson. Verkkomme hyvän kunnon ansiosta meillä on kuitenkin varaa ottaa aikalisää investoinneissa.

Vuoden 2022 lopulla päätimme laskea verkkopalvelun energiamaksuja noin 10 % kuuden kuukauden ajaksi marraskuun alusta alkaen; lisäksi myös perusmaksut päätettiin jättää perimättä kyseiseltä ajanjaksolta. Hinnanmuutos ajoitettiin talven ja kevään kuukausille, jolloin sähkön käyttö on suurimmillaan.

Varauduimme mahdolliseen sähköpulatilanteeseen kattavalla etukäteissuunnittelulla ja koulutuksilla. Harjoittelimme myös yksityiskohtaisesti käytännön toimintaa sähköpulatilanteen varalta.

Sähkön tuotanto

Tuulisähkön tuotanto oli normaalilla, hyvällä tasolla. Toissa vuonna alkaneet energianhintojen ja päästöoikeuksien hintojen nousu näkyivät positiivisena tuulivoimatuotannon tuloksena. Tuulivoima ei ole nousseiden sähkön hintojen vuoksi saanut valtion tukea enää alkuvuoden 2021 jälkeen.

Viime vuonna teimme päätöksen purkaa Haminan Matinsaaressa olevat WinWind-tuulivoimalamme lähitulevaisuudessa ja vapauttaa maa-alueet muuhun käyttöön. Kyseiset kolme tuulivoimalaa ovat tulleet käyttöikänsä päähän.

Tuulipuisto-osuuksien kautta saamme lisää uusiutuvaa sähköenergiaa.

Haminan Energia on vahvasti mukana Suomen Voimassa ja sen kautta Puhuri Oy:n tuulipuistohankkeissa. Viime vuonna valmistui kaksi tuulipuistoa Pohjanmaalle: Hankila Haapavedelle ja Parha Pyhäjoelle. Tuulipuisto-osuuksien kautta saamme lisää uusiutuvaa sähköenergiaa.

Haminan Energia on mukana myös useissa muissa meneillään olevissa tuulipuistohankkeissa. Odotamme, että tulevaisuudessa myös Kymenlaakson ja Haminan alueelle saadaan lisää tuulivoimaa.